이흥숙(2019). 학교 부 적응 가족을 위한 한국형아유르베다 심리유형 검사를 활용한 상담사례연구 ,평생교육리더십연구,6(1),27-53.
학교 부 적응 가족을 위한 한국형아유르베다 심리유형 검사를 활용한 상담사례연구
A Case Study of Counseling Using Korean Ayurvedic Psychological Tests for School-Adapted Families
이흥숙
초록
본 상담사례연구는 학교 부 적응 가족에게 윤천성(2017a) 교수에 의하여 개발된 한국형 아유르베다심리유형 검사를 활용 하여 상담의 효과성 및 안정적 관계와 성장을 이끌어 내는데 기반이 되도록 하는 것을 목적으로 한다. 이를 시행하기 위해 질적 분석 방법을 하였 다. 2018년 5월부터 2019년 5월까지 13개월 동안 주 1회를 기본으로 하였다. 또한 상황에 따라 변화가 가능한 상담 일정으로 진행이 되었다. 상담에서 연구자에게 유익하였던 점은 심리의 객관적 이해, 목표설정, 개입 방향성 정립, 드러나는 상황에 적합한 성장적 관계를 이끌어 내는데 있다. 그리하여 학교 부적응이 학교 적응으로 전환되고 가족관계회복을 하는데 도움이 되었다. 그리고 대상자와 가족에게 유익하였던 점은 다음과 같다. 첫째, 기본적 기질과 심리에 대한 이해. 둘째, 자기 관리향상. 셋째, 문제 상황에서 드러나는 반응에 대한 접근성. 넷째. 가족 간의 이해와 수용성 향상. 다섯째, 각자 자신의 통합적 기능 완화에 따른 성장이다. 본 상담사례연구 결과 한국형아유르베다심리유형 검사가 대상자 가족에게 효과가 있다는 것을 검증했다는데 의의를 가진다. 이에 따라 상담 및 교육의 장에서 활용되는데 기여할 수있기를 바란다.
This counseling case study used Korean Ayurveda psychological type test developed by Prof. Yoon Chun-sung (2017) for school-adapted families. Make the foundation for effective and stable counseling and growth. To implement this, qualitative analysis method was used. It is based on a weekly basis for 13 months from May 2018 to May 2019. In addition, a counseling schedule was developed that could change depending on the situation. The benefit to the researcher in counseling is to derive a growth relationship that is appropriate to the objective understanding of psychology, setting goals, establishing interventions, and revealing situations. As a result, school maladjustment helped to shift to school adjustment and to restore family relationships. The following were the benefits to the subject and family. first. Understanding of basic temperament and psychology. Second, improve self-management. Third, access to reactions in problem situations. fourth. Improve understanding and acceptance among families. Fifth, each of them grows by relaxing their own integrated functions. The results of this counseling case study show that the Korean type Ayurveda psychotype test is effective for the family of the subject. It is hoped that this will contribute to their use in counseling and education.
목차
Ⅰ. 서론
II. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 결론
주제어 : 한국형아유르베다 심리유형검사, 상담사례
논문 원문 PDF