곽용기(2019). 대학 교육에서 학생 중심의 플립드 러닝 적용 사례 연구,평생교육리더십연구,6(2),51-68.
대학 교육에서 학생 중심의 플립드 러닝 적용 사례 연구
A Case Study on the Student-oriented Applied Flipped Learning in University Education
곽용기
초록
본 연구는 대학 교육에서 교양수업 과목에 플립드 러닝(Flipped Leaming)을 적용한 사례 연구 이다. 기초교양과목의 대부분은 기존의 강의식 수업이 아닌 차별화된 강의방법이 필요하다.
본 연구에서는 교양수업으로의 교육을 위한 플립드 러닝 수업의 표준강의 기획안을 제안 하고 그 효과 및 가능성을 살펴보았다. 학생은 언제든지 원하는 시간과 장소에서 온라인으 로 학습을 하고 수업시간에는 사전 학습한 내용에 근거하여 동료학생과 토론, 또는 교수의 도움을 받아 적극적으로 문제 해결활동을 수행하는 플립드 러닝을 통해 학습의 효율을 극 대화하는 방안을 모색하였다.
학습참여와 학습결과에 대한 설문분석 결과 전 문항에서 4.3이상(5점척도)의 평점을 볼 때 학생들이 전통적인 교수의 강의식 수업방식과 플립드 러닝의 수업방식을 비교해 볼 때 학생들은 질의, 응답, 토론, 문제제기 등 다양한 수업방식의 플립드 러닝 수업에 대해서 매우 만족하고, 학습 참여도가 높고, 적극적인 수업 참여를 통하여 비판적 사고력과 창의력 이 향상된 것으로 나타났다.
또한, 플립드 러닝 수업 방식 만족도 설문서 16개 문항 평균 평점이 4.55점(5점척도)으로 매우 높게 나타났다. 이는 학생들이 전통적인 강의식 수업방식 보다는 선행학습 후 발표, 질의/토의 등 플립드 러닝 수업을 선호하는 것으로 나타났다.
이러한 사례연구 결과를 통해 플립드 러닝을 대학 수업방법에 적용한다면 학생들은 깊이 있는 학습과 적극적인 참여를 유도하고, 상호작용이 증가하고, 학생들은 서로 배우게 되며 교수와 학생들은 더 많은 피드백을 얻게 되어 대학 교육의 질과 학생의 학습수준을 높이는 데 큰 도움이 될 것으로 확신한다.
This study is a case study in which Flipped Learning is applied to liberal arts courses in college education. Most of the basic liberal arts courses require differentiated teaching methods, not conventional lectures.
In this study, I proposed a plan for the standard teaching of Flipped Learning lectures for education into liberal arts, and looked at its effectiveness and potential.
I sought to maximize learning efficiency through Flipped Learning, where students can learn online at any time and place and discuss with other students based on pre-learned content in class or actively conduct problem-solving activities with the help of a professor.
Given the point of 4.3 or higher (five-point scale) in all the questions of the study participation and the results of the study, students were very satisfied with Flipped Learning classes with different teaching styles, such as questions, answers, discussions, and questions raised, rather than traditional teaching methods. They also showed improvements in critical thinking and creativity.
In addition, the average score of 16 questions in the Flipped Learning class satisfaction questionnaire was very high with 4.55 points (5-point scale). This showed that students preferred Flipped Learning classes, consisting of presentations, queries and discussions after prior learning, to traditional lecture-style classes.
Based on these case studies, I am sure that applying Flipped Learning to university teaching methods will greatly help improve the quality of college education by enabling students to learn more about each other, participate actively, interact with each other, and communicate more with professors.
목차
I. 서론
II. 이론적 배경
III. 플립드 러닝 수업 운영 사례
IV. 플립드 러닝 적용 결과 분석
V. 논의 및 결론
주제어 : 대학교육, 플립드 러닝, 표준강의 기획안
논문 원문 PDF