곽용기(2022). 대학 수업시 대면과 온라인 화상 플립드러닝 학습효과 비교 연구,평생교육리더십연구,9(2),21-43.
대학 수업시 대면과 온라인 화상 플립드러닝 학습효과 비교 연구
A Comparative Study on the Learning Effects of Face-to-Face and Online Image Flipped Learning in University Classes
곽용기
초록
본 연구는 대학 수업시 기초교양 과목에 대면수업과 비대면 온라인 화상 플립드 러닝(Flipped Learning) 수업을 실시한 후 교수자와 학생의 설문결과를 토대로 대면과 비대면온라인 수업의 플립드 러닝 학습효과를 비교 연구해 보고자 하였다. 이를 위해 수업 시 학교에서 촬영한 수업 영상과 설문서 작성 결과를 타 대학교 교수에게컨설팅을 의뢰하여 수업의 전반적 분석, 교수자 자가분석, 학습자 수강 소감 등을 구체적으로 분석한 컨설팅 결과를 기초로 연구 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교수자 의견에서는 수업 전⋅중⋅후 리커트 5점 척도로의견조사한 결과 전반적으로 비대면 수업 보다 대면 수업에서 강한 긍정이 높았다. 특히, 학생들과의 상호작용, 질의 및 응답, 토론, 문제제기, 수업주제의 충분한 지식전달, 수업 중질문과 의견표현에 관심과 답변 등 수업내용에 대한 전반적인 부분에서 강한 긍정을 보였다. 둘째, 학습참여와 학습결과를 보면 대면 수업은 전 문항에서 4.3이상의 평점을 보였고, 비대면 수업은 3.0 ~ 4.4점의 평점으로 플립드 러닝 수업에서 대면 수업이 비대면 수업 보다는학습자의 학습 참여도가 높고, 적극적인 수업 참여를 통하여 비판적 사고력과 창의력 등학습성과가 향상된 것으로 판단된다. 셋째, 학생들의 교수 수업방식 만족도를 보면 대면 수업은 16개 문항 평균 평점이 4.55점으로 전반적으로 매우 높았으며, 비대면 수업은 16개문항 평균 평점이 3.97점으로 높게 나타났지만 대면 수업 보다는 낮은 평점을 보였다. 학생들은 대면 수업이 비대면 온라인 수업 보다 수업의 만족도가 높다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 학습방법의 하나인 플립드 러닝 대면과 비대면 수업 연구로 대학 수업의 질적향상과 학생들의 발표력과 창의성, 논리적인 사고력을 향상하고 학습효과를 제고할 수 있을 것으로 사료된다.
This study attempted to compare the flipped learning effects of face-to-face learning and non-face-to-face learning based on the results of a survey of instructors and students after conducting classes To this end, I asked other university professors to consult on the results of the questionnaire and the video taken at the school, and based on the consulting results that specifically analyzed the overall analysis of the class, self-analysis of the instructor, and the learner’s feelings. The results of the study are as follows. First, in the opinion of instructors, as a result of the opinion survey on the pre-, mid-, and post-class Likert scales, overall, there was a stronger positive in face-to-face classes than in non-face-to-face classes. In particular, it showed strong affirmations in the overall content of the class, such as interaction with students, questions and answers, discussions, questioning, sufficient knowledge transfer of class topics, and interest in and answering questions and opinions during class. Second, looking at learning participation and learning results, face-to-face classes showed a rating of 4.3 or higher in all questions. On the other hand, non-face-to-face classes have a rating of 3.0 to 4.4 points. Face-to-face classes have higher learners’ participation in learning than non-face-to-face classes, and I guess learning outcomes such as critical thinking and creativity have improved through active participation in classes. Third, in terms of students’ satisfaction with teaching method, the average score of 16 questions was 4.55 points, which was very high overall, and the average score of 16 questions was 3.97 points for non-face-to-face classes, but it was lower than that of face-to-face classes. It can be seen that students satisfaction is higher in face-to-face classes than non-face-to-face online classes. Therefore, this study is be thought that one of the learning methods, flipped learning face-to-face and non-face-to-face class research, can improve the quality of university classes, improve students presentation, creativity, and logical thinking skills, and improve learning effects.
목차
I. 서론
II. 이론적 배경
III. 플립드 러닝 수업 운영 예
IV. 대면과 비대면 플립드 러닝 수업 적용 결과 비교 분석
V. 논의 및 결론
주제어 : 대학수업, 온라인, 플립드 러닝, 표준강의 기획안
논문 원문 PDF