평생교육리더십연구 4 권 1 호, 2017.06. pp.55-80
초등 방과후학교 영어교육서비스품질이 연속수강과 구전행동에 미치는 영향에 관한 연구
A Study on the service Quality of Education from Elementary After-school English program that Affects Re-registration and the Word of Mouth
남현정, 윤천성
한국어 초록
본 연구는 초등 방과후학교 영어프로그램에 대한 학부모들이 지각하는 영어교육서비스 품질의 구성요인별 연속수강과 구전행동에 미치는 영향을 연구하는 목적에서 진행하였다. 연구대상은 충청북도 청주시 지역 내의 초등 방과후 영어교육에 참여하는 학생의 학부모의 설문지 210부를 통계분석에 활용하였으며 결과는 다음과 같다.
첫째, 영어교육서비스품질의 하위요인(유형성, 신뢰성, 반응성, 확실성, 공감성)은 영어수 업에 대한 연속수강에 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 영어교육서비스품질의 하위요인 가운데 유형성을 제외하고 영어수업에 대한 구전 행동에 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
초등 방과후학교 영어교육과 관련한 여러 선행 연구들은 운영사례연구, 사교육과 관련한 비교연구가 대부분이나 본 연구는 방과후학교 영어교육의 질적 요인을 항목별로 학부모의 행동변화에 영향을 주는지에 관한 연구라는 것에 의의를 가진다.
본 연구는 청주시 지역을 대상으로 하여 전체 초등학교의 학부모의 의견의 결과로 일반 화하기는 다소 한계점을 가지고 있다. 이에 차후 연구에서는 전국으로 조사 대상을 확대할 필요성이 있다.
영문 초록
The purpose of this study is to investigate the effect of the elementary school after – school English program on the continuous learning and word – of – mouth behavior of the perceived quality of English education service quality. For the research hypothesis test, the population used 210 out of 250 questionnaires distributed to 250 parents of elementary school after – school English education in Cheongju city, Chungbuk province.
The results of the analysis are as follows.
First, it was found that the tangibility, reliability, responsiveness, empathy, and empathy of the sub – factors of English education service quality were positively (+) in the continuous taking of elementary school after school English class.
Second, reliability, responsiveness, empathy, and empathy were positively (+) influenced by sub – factors of English education service quality.
Most of the previous studies related to English education in elementary school after school are mostly in comparison with operational cases, surveys of actual conditions, and other studies related to private tutoring. On the other hand, this study is meaningful in that the quality of English education service according to specific items for the qualitative inventory of after-school English education affects the change of behaviors of parents and students who are consumers.
This study has some limitations in the generalization as a result of the opinions of the parents of the whole elementary school in that the variable of the study should be considered in the subject and the area. Therefore, there is a need to expand the scope of the survey nationwide in future studies.
목차
서론
이론적 배경
연구방법
연구결과
결론
주제어 : 교육서비스품질, 연속수강, 구전행동
논문 원문 PDF