조직구성원의 커뮤니케이션 만족이 학습전이풍토에 미치는 영향 / 이상훈

평생교육리더십연구 제2권 2호, 2015.12.31, 7-30, ( 23 pages )

조직구성원의 커뮤니케이션 만족이 학습전이풍토에 미치는 영향

A study on the effects of Communication Satisfaction on the Learning Transfer Climate

이상훈

한국어 초록

본 연구는 기업조직에서 조직구성원들의 커뮤니케이션 만족도가 학습전이풍토에 미치는 영향에 관한 연구이다. 조직 내 커뮤니케이션은 조직구성원들의 관계형성에 영향을 미치는 중요한 요인이며, 학습전이풍토는 교육훈련 참여자 교육훈련을 통하여 습득한 지식, 기술, 태도를 업무현장에 적용하는데 있어서 긍정적 또는 부정적 영향을 미치는 조직 내 상황에 대한 심리적 인식의 정도를 의미한다. 따라서 조직구성원이 조직 내 커뮤니케이션에 대하여 만족을 느낀다면 이는 학습전이풍토에도 긍정적 영향을 미쳐 활발한 학습전이가 초래할 것이라 생각해 볼 수 있다. 이에 본 연구에서는 커뮤니케이션 만족의 7가지 하위요인을 설정하고 각각의 요인이 학습전이풍토의 하위요인으로 설정한 변화가능성, 전이기회, 조직보상 인식에 대하여 어떠한 영향을 주는지를 실증적으로 살펴보고자 하였다.
실증연구를 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 조직구성원의 커뮤니케이션 만족은 학습전이풍토와 어떠한 상관관계가 있는가?
둘째, 조직구성원의 커뮤니케이션 만족이 학습전이풍토에 미치는 영향은 어떠한가?
연구결과 조직 구성원이 조직 내 커뮤니케이션에 만족하는 경우 학습전이풍토를 긍정적으로 인식하고 학습전이를 위한 노력을 강화할 수 있는 것으로 나타났다. 특히 커뮤니케이션의 하위변인 중 조직의 전망, 조직의 통합성, 동료와의 커뮤니케이션, 매체의 질 등에 있어서 영향력이 높게 나타났다. 따라서 긍정적인 학습전이풍토를 강화하기 위해서 해당 변인들에 대한 만족도를 제고할 수 있는 방안을 찾아 이를 활성화하는 노력이 요구된다.

영문 초록
This research is about how communication satisfaction of a business organization constituent individual effects of learning transfer climate. While communication between individuals within an organization is an important factor on formation of relationship, learning transfer climate reflects the emotional awareness about positive or negative effects on inner situation of the organization, consisted in an education training participant’s knowledge, technique, and demeanor(acquired from education training) application on workplace. Thus, if an individual feels satisfaction from within organization-communication, this can be a positive effect to the of learning transfer climate and could bring about brisk transfer of learning. On this, this research set seven minor factors of communication satisfaction and positively examined how each factor influences potential for change, transfer chance, and organizational award cognition (the minor factors of transfer of learning climate).

For positive research, the research problems set-up are as follows:
First, what corelation does communication satisfaction of organization individual have with learning transfer climate?
Second, how does communication satisfaction effect learning transfer climate?

Research results, when an individual is satisfied from organization-communication, he or she recognizes the learning transfer climate positively and strengthens the effort for learning transfer. Especially, among the minor factors of communication, organization prospect, organization integrity, communication between co-workers, medium quality etc. showed high influence. Therefore, to reinforce positive learning transfer climate, efforts to vitalize the plan that could improve the satisfaction about the variables above are required.

목차
서론
이론적 배경
연구방법
결론

주제어 : 커뮤니케이션 만족, 학습전이풍토


논문 원문 PDF

답글 남기기